Dela
Dela

Allt om baljväxter

Livsmedelsmyndigheter världen över börjar förstå och informerar om fördelarna med växtbaserade livsmedel i kosten. De vill att vi ska äta mer hållbart och 2016 var faktiskt FN:s internationella baljväxtår. Med en stadigt ökande världsbefolkning och risk för att världens matproduktion inte kommer att räcka till alla i framtiden, finns det ett behov av att producera mer livsmedel på en begränsad yta och med mindre vattenförbrukning. I detta sammanhang fyller baljväxterna en viktig uppgift.

Baljväxter är, i likhet med andra hälsosamma växtproteiner som innehåller fibrer, perfekta för en hälsosam, balanserad kost, och innehåller dessutom mängder av andra näringsämnen. Du kan även räkna in dem i det dagliga rekommenderade intaget av grönsaker.

Till denna livsmedelsgrupp hör bönor som till exempel kidney-, adzuki- och smörbönor, haricots verts samt bondbönor, kikärter och linser. De har alla högt näringsvärde och är goda som bas i soppor och stuvningar. De kan med fördel doppas i dippsåser eller användas för att förhöja smaken och näringsvärdet på en rad olika rätter. Baljväxter är en ny viktig måltidsingrediens!

För inspiration till matlagning med baljväxter, se här >>

Asiatiska sojabönor

Fakta om baljväxter

Här följer några näringsfakta om dessa godsaker som är nyttiga för både oss och miljön:

• Alla baljväxter innehåller naturligt låga halter av natrium, eller inget natrium alls, så smaksätt med lite salt!
• Baljväxter innehåller växtproteiner som är viktiga byggstenar för muskler och benstomme, bland mycket annat!
• Kidneybönor är särskilt fiberrika. Fibrer är viktiga för en balanserad kost, och baljväxter är i regel också ett bra sätt att öka fiberintaget. Varför inte prova en sallad eller soppa med blandade bönor till lunch i stället för en smörgås? Få en näringskick mitt på dagen!
• Bondbönor är särskilt rika på pantotensyra (vitamin B5) som stärker vår mentala prestationsförmåga, är bra för matsmältningen och motverkar trötthet och utmattning.
• Kikärter är en bra källa för järn som behövs för immunförsvaret, de kognitiva hjärnfunktionerna och för att bilda röda blodkroppar.
• Svartögda bönor är särskilt rika på protein. Protein är nödvändigt för att bygga upp, underhålla och läka cellerna i kroppen.
• Linser innehåller folsyra som är en förutsättning för en normal blodbildning, proteinsyntes och celldelning.
• Alla baljväxter är glutenfria, så alla med celiaki eller glutenintolerans kan äta gott!

Här på Findus älskar vi baljväxter! Varför inte prova något från vårt sortiment av baljväxter i serien Våra Finaste. Alla välsmakande och näringsrika!