Dela
Dela

Inspiration till nyttigare helgmat

Träden har tappat sina löv, kylan biter i kinderna och kvällarna har blivit längre. Men då har vi ju som tur är de traditionsrika helgerna som livar upp i kylan och mörkret! Detta är sannerligen en härlig tid på året.  Det spelar ingen roll vad vi har för kulturell bakgrund och hur våra helgtraditioner ser ut – vintertid träffas vi gärna och umgås med familj och vänner över en bit mat.

Findus hjälper dig gärna att äta en balanserad och (förhållandevis!) hälsosam kost i dessa tider då vi unnar oss lite extra. Med våra enkla tips och våra välsmakande och mångsidiga produkter, kommer helgmaten att smaka fantastiskt och ändå vara nyttig för dig, dina vänner och din familj. Hämta gärna inspiration i Findus stora receptbank.

Buffébord uppifrån med härliga gröna rätter

Festliga snacks och småplock

• Varför inte pröva att byta ut feta grädd- eller ostbaserade dipsåser och göra din egen dipsås med hjälp av Findus grönsaker? Experimentera gärna med våra grönsaker, några baljväxter och lite olivolja – det blir näringsrik och läcker plockmat under helgerna. Får det vara lite ärthummus? Och lek med örter och kryddor för att ge din dipsås lite mer sting!

• Varma sallader är bra som förrätt i juletid – värmande, smakrika och fullmatade med nyttigheter. Prova gärna att tillsätta olika varma grönsaker? Och släpp loss gourmetkocken inom dig och experimentera fram läckra dressingar på fina oljor, örter, juicer och kryddor. 

• Fisksallader är enkla att laga till, innehåller mycket näring och smakar gott. Och du kan använda många olika slags feta och vita fiskar. Varför inte prova en nyttig variant av fisksallad med vår Findus lax?

 

 

Torskrygg med ärter och gurka

Huvudrätten

  • Fisk är ett fantastiskt alternativ till kött på dina helgbjudningar. Det är inte bara god och allsidig mat, det är också en bra proteinkälla och rik på andra näringsämnen också. Prova gärna Findus läckra torskrygg. Du kan också experimentera med såser till våra andra goda och nyttiga fiskar – skapa en explosion av smaker genom att experimentera med grönsaker, örter, kryddor, och varför inte frukter.
  • Kött och stekt potatis är för många ett måste på helgmenyn. Potatis är en mångsidig knöl och det vore synd att alltid tillaga den på samma vis. Vad sägs om en läcker och nyttig broccolisallad med sötpotatis som får smaklökarna att vattnas!
  • En ostfondue är ett trevligt sätt umgås med nära och kära. Oavsett om du väljer ett traditionellt ostfonduerecept, med exempelvis cheddar, eller provar något nytt med calvados och lite ovanligare ostar, vill vi slå ett slag för att doppa annat än bara bröd och potatis. Fondue blir extra gott med förkokta grönsaker (lätt ångade eller ugnsrostade). Eller varför inte prova att doppa fiskbitar? Du kan också göra fonduen nyttigare med lite spenat i fondue-blandningen.

 


Hela, fina röda jordgubbar och jordgubbspuré

Julig dessert

  • Findus frukt och bär är ett utmärkt tillbehör i alla slags desserter – de tillför extra sötma, lite textur och näringsämnen! Varför inte servera en varm chokladkaka med en handfull bär?.
  • Överraska gästerna med en twist på den traditionella cheesecaken!