Dela
Dela

Fördelarna med fet fisk

I alla europeiska länder rekommenderas att man äter fisk. Fisk spelar nämligen en viktig roll i kosten tack vare sina många hälsovinster.  Man kan utan vidare äta fisk minst två gånger i veckan, och gärna fet fisk en gång av dessa. Exempel på fet fisk är lax, tonfisk (inte konserverad/på burk), makrill och sardiner. I Findus välsmakande sortiment av fiskprodukter finns många olika näringsrika produkter med fet fisk, till exempel Laxfilé med skinn. Varför inte prova denna rätt med grönsaker och potatis för en snabb och enkel, men samtidigt nyttig, middag?

Internationella och europeiska rekommendationer

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att vi regelbundet äter fisk (1–2 gånger i veckan) och att åtminstone en av gångerna ska inkludera fet fisk som innehåller omega 3-fettsyror. Omega 3-fettsyror är essentiella fleromättade fettsyror. Essentiella betyder att de inte kan produceras av kroppen och att vi därför måste få i oss dem genom kosten. Fetter, och särskilt omega 3-fettsyror, har många viktiga funktioner, bland annat för kroppens energiomsättning och cellmembranens uppbyggnad.

EFSA (Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) har liknande rekommendationer om att äta fet fisk 1–2 gånger per vecka. Eftersom fiskarterna på matbordet varierar mellan de europeiska länderna rekommenderar EFSA dock att varje land utfärdar egna rekommendationer om fiskkonsumtion.

Inkokt lax

Våra svenska rekommendationer

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk minst 2-3 gånger i veckan. Findus underlättar gärna för dig genom att erbjuda goda och lättlagade produkter med fet fisk. Prova gärna vår lax. Servera med Findus Hackad spenat och stärkelserika kolhydrater som potatis eller råris, så får du en balanserad och nyttig vardagsmåltid på bara några minuter.


Varför är fet fisk så viktig?

Fet fisk, som till exempel lax, färsk och fryst tonfisk, makrill och sardiner, är inte bara proteinrik och rik på essentiella omega 3-fettsyror, den innehåller också andra viktiga näringsämnen som kroppen behöver.

Våra Findus-produkter är ett bra sätt att uppnå det rekommenderade veckointaget av fet fisk och är också en bra protein- och omega 3-källa.

Rimmad torsk på grönkål

Varför är fet fisk så nyttig?

  • Protein har flera centrala funktioner i kroppen och bidrar bland annat till muskeltillväxten och är viktigt för muskelmassa och benstomme. Protein är nödvändigt för att vi ska växa, läka och må bra. Och det är särskilt viktigt att barn får i sig tillräckligt med protein eftersom det behövs för en normal tillväxt och benutveckling.

  • Omega 3-fettsyror bidrar till att upprätthålla normal hjärn- och hjärtfunktion och en god syn. Vår pinklax är särskilt rik på omega 3-fetter. Prova gärna vårt välsmakande sortiment av feta fiskar för att höja ditt omega 3-intag.

  • Selen bidrar till en normal immunfunktion och är också viktigt för att hår och naglar ska växa normalt. Dessutom är selen nödvändigt för sköldkörtelfunktionen. Tänk på att selen också finns i våra produkter med vit fisk!

  • Vitaminerna B3 (niacin) och B6 bidrar till en normal energiomsättning, är viktiga för nervsystemet och motverkar trötthet och utmattning. Vitamin B6 hjälper också till att stärka immunsystemet.

  • Vitamin D – även kallad solskensvitamin – har många viktiga funktioner i kroppen, bland annat för att upprätthålla muskelfunktionen, immunsystemet och för benstomme och tänder. Särskilt barn behöver vitamin D för att växa och utvecklas normalt. Våra laxprodukter, är en smakrik vitamin D-källa, så varför inte prova någon av dem i kväll?

    Se hela vårt sortiment av vita och feta fiskprodukter här >>