Allt om baljväxter

Allt om baljväxter

Fakta om baljväxter

Här följer några näringsfakta om dessa godsaker som är nyttiga för både oss och miljön:

• Alla baljväxter innehåller naturligt låga halter av natrium, eller inget natrium alls, så smaksätt med lite salt!
• Baljväxter innehåller växtproteiner som är viktiga byggstenar för muskler och benstomme, bland mycket annat!
• Kidneybönor är särskilt fiberrika. Fibrer är viktiga för en balanserad kost, och baljväxter är i regel också ett bra sätt att öka fiberintaget. Varför inte prova en sallad eller soppa med blandade bönor till lunch i stället för en smörgås? Få en näringskick mitt på dagen!
• Bondbönor är särskilt rika på pantotensyra (vitamin B5) som stärker vår mentala prestationsförmåga, är bra för matsmältningen och motverkar trötthet och utmattning.
• Kikärter är en bra källa för järn som behövs för immunförsvaret, de kognitiva hjärnfunktionerna och för att bilda röda blodkroppar.
• Svartögda bönor är särskilt rika på protein. Protein är nödvändigt för att bygga upp, underhålla och läka cellerna i kroppen.
• Linser innehåller folsyra som är en förutsättning för en normal blodbildning, proteinsyntes och celldelning.
• Alla baljväxter är glutenfria, så alla med celiaki eller glutenintolerans kan äta gott!

Här på Findus älskar vi baljväxter! Varför inte prova något från vårt sortiment av baljväxter i serien Våra Finaste. Alla välsmakande och näringsrika!