Näring i frysta gröna ärtor

Den mångsidiga ärtan

Ärtor är en av våra mest populära grönsaker och det kan noterats att de är en liten bit av sommaren som vi kan avnjuta över hela året. Ärtor är nyttiga, mångsidiga och smakar jättegott. På Findus är ärtodling ett riktigt precisionsarbete. Vi väljer de bästa åkrarna, de allra finaste plantorna och rätt dag för sådd. Ärtorna måste skördas i rätt ögonblick för att kunna garantera högsta kvalitet. 

ärtor näringsvärdetabell

Frysta gröna ärtor och dess näring

De är fulla av vitaminer och mineraler som förser dig med en hel rad olika hälsofördelar. De kan användas vid tillagningen av en mängd olika rätter, från pesto till risotto, till fiskgratäng och till och med glass. Med ärtor kan du göra dina favoritmaträtter extra speciella.

Innehållet i ärtor

Våra frysta ärtor innehåller endast 69 kalorier per 100g och är nästan helt fria från mättade fetter. De innehåller näringsämnen som bland annat vitamin C, folat och vitamin B1.

Samtidigt som ärtor har lågt sockerinnehåll, innehåller de även mycket fibrer. Vi borde alla försöka få in och äta mer fibrer i vår kost. Genom att addera ärtor kan du göra din middag lite extra tillfredsställande.

I tabellen här intill kan du se näringsvärdet för våra ärtor.

gröna ärtor

Varför frysta ärtor är bättre

Våra färskt plockade ärtor fryses ned inom bara 2 ½ timme efter att ha blivit plockade från fältet. Genom att frysa ärtorna så snart efter att ha blivit plockade medför till att alla naturliga vitaminer och mineraler behålls.

Plocka när näringsvärdet är högst

Detta betyder att frysta ärtor kan plockas när de är som mest mogna, en tid då de har det högsta näringsvärdet. Att frysa ärtorna innebär att de har kvar mer vitamin C än färska eller omgivande ärtor har när de når din tallrik.

Gröna ärtor hela året

Genom att frysa våra färskt plockade ärtor har vi möjligheten att erbjuda frysta gröna ärtor över hela året. Oavsett om du vill ha en uppfriskande soppa med ärtor och vattenkrasse på sommaren, eller en värmande ärtsoppa under vintern, så går inte frysta ärtor ur säsong. De kan lätt förvaras i frysen och tas fram när de behövs. Till skillnad från de färska motsvarigheterna så kommer inte de frysta ärtorna att gå förlorade och bli bortkastade.

gröna ärtor på tallrik

Proteiner i ärtor

Protein är en viktig del i alla typer av kost. Din kropp använder protein för att bygga vävnader och ben, skapa hormoner, stötta immunsystemet och mycket mer. En hälsosam kost bör innehålla protein, men kött behöver inte vara din enda proteinkälla.

Grönsaksprotein i din kost

Gröna ärtor anses ofta vara en väldigt bra källa av grönsaksprotein, likt andra medlemmar i baljväxtfamiljen. Våra frysta ärtor innehåller 5,2g protein per 100g. Som en sidorätt eller del av ett huvudmål, är de ett mycket bra sätt att få in lite extra köttfritt protein i din kost. 

Laga mat med ärtor

Ärtor kan avnjutas i exempelvis soppor, pesto, dippsåser och i risotto. Här kan du hitta massor av inspiration i form av härliga recept med ärtor, hitta dina favoriter och njut ordentligt av dessa goda grönsaker.