Höstgrönsaker

Höstgrönsaker

Broccolins nyttigheter

Broccolin är i säsong hela hösten och trots att den har lite annorlunda smak än sockermajs är den ett gott och näringsrikt tillskott till maträtter som wok och ugnsbakade grönsaker. Den är också god att äta som den är! Se till att alltid ha en påse med vår Findus broccoli.

Broccoli är en källa till både folat/folsyra och C-vitamin. C-vitamin bidrar till immunsystemets och nervsystemets funktion och är därför viktigt att få i sig via kosten.

Grönkålens näring

Grönkålen är liksom broccolin i säsong hela hösten. Den har blivit alltmer populär på senare år och är ett utmärkt tillskott till soppor, sallader, grytor och många andra maträtter. Den är också god att äta vid sidan av.

Grönkålen innehåller en blandning av vitaminer och mineraler. Den är rik på C-vitamin och är en källa till vitamin B6. Vitamin B6 har flera viktiga uppgifter i kroppen, bl.a. att bidra till normal energiomsättning samt nervsystem- och immunfunktion. Grönkål är även en källa till kalium och kalcium. Kalcium är mest känt för att bidra till att barns skelett växer och utvecklas normalt och stärka skelett och tänder hos vuxna, medan kalium är viktigt för muskler, nervsystem och blodtryck.

Testa Findus grönkål för att skapa några nya näringsrika maträtter. 

Sockermajsens näringsämnen

Sockermajsen är i säsong under tidig höst och har en ljuvligt söt och smörig smak (trots att den inte innehåller mycket socker). Koka, grilla eller stek den och ät direkt från majskolven, eller använd den i t.ex. soppor, sallader eller pastarätter.

Sockermajs är en fiberkälla – och fibrer är något som vi alla borde försöka äta mer av. EFSA (Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) har satt ett europeiskt kostreferensvärde på 25 g kostfibrer per dag, och i Sverige är rekommendationen också 25 g/dag och Findus extra söta majskolvar eller små fina majskorn är ett enkelt sätt att öka ditt intag. Sockermajs är också en källa till folat/folsyra som är bra för immunsystemet och bidrar till att minska trötthet och utmattning.

Kom ihåg att olika grönsaker har olika sammansättning av vitaminer och mineraler. Därför rekommenderas det att vi äter flera olika sorters grönsaker. Mer variation innebär att vi får i oss ett bredare spektrum av vitaminer och mineraler. Dessutom är frysta grönsaker näringsmässigt lika bra som färska. Bunkra upp med våra Findus-grönsaker i frysen och skapa ett eget ”trädgårdsland” som håller året runt!