Dela
Dela

Säsong för Vårgrönsaker

Våren, med sina ljusa dagar och fräscht nyutslagna blommor, erbjuder grönsaker som spenat, blomkål och sojabönor. Läs mer om deras hälsofördelar här.

Som angelägna trädgårdsmästare vet så drivs varje grönsak av en egen kalender, de frodas och är sitt bästa jag under specifika månader. Under våren, från de frostiga morgnarna i mars, till den härliga värmen i maj, så mognar några av våra favoritgrönsaker.

Här på Findus så tar vi till vara på alla fördelar genom att skörda våra grönsaker när de är på topp, för att sedan snabbt frysa ned dem för att bibehålla kvalitén och alla näringsämnen. Fördelen med Findus grönsaker är därför att du kan köpa och äta dina favoritgrönsaker oavsett vilken säsong det är, och fortfarande vara säker på att kvalitén, tillgängligheten och näringsämnena bibehålls.

Klicka här för att se vårt breda sortiment av utsökta frysta grönsaker.

Här är ett urval av vårens grönsaksläckerheter…

Färsk krispig Findus spenat innan frysning

Den goda smaken av spenat

Skörden av utsökt, välsmakande och mångsidig spenat börjar i mitten av våren. Den är jättegod att äta både som den är, eller mixad med andra ingredienser som grädde, svartpeppar och chili för en smakrik sidorätt.

Du kan även addera spenat i rätter som grytor, curryrätter, pasta och pajer.

Spenat är fullt av nyttiga vitaminer och mineraler. Det är inte bara en rik källa till vitamin A, som är viktigt för vår syn, det innehåller även folsyra, kalium och vitamin K.

För att lära dig mer om dessa näringsämnen i detalj, och för att förstå ännu mer kring godheten av spenat, titta på vår spenatartikel här. Här kan du titta närmare på vårt sortiment av spenatprodukter.

Ricottabiffar med risotto, sojabönor och solmogna tomater

Sojabönor fulla av näringsämnen

Sojabönor – ibland även kallade Edamamebönor – är en kraftfull källa till näringsämnen, fulla av en rad olika näringsämnen, som kommer i säsong under senvåren. De är rika på fiber och protein, som båda är essentiella för en hälsosam och balanserad kost, samtidigt som de är en källa av folsyra/folat.

Folsyra/folat minskar inte bara risken för skador på neuralrör hos spädbarn, när de tas av gravida kvinnor. Det bidrar även till minskad trötthet och till den normala funktionen av vårt immunsystem. Sojabönor är även en källa av vitamin B1 (tiamin) och C, som båda bidrar till en normal och energigivande metabolism, samt ett välfungerande nervsystem.

Sojabönor innehåller även järn, som är ett mineral med flera roller i kroppen. Järn bidrar bland annat till en normal funktion av röda blodkroppar och hemoglobin, till normal kognitiv hjärnfunktion, samt till normalt fungerande immunsystem. Se till att alltid ha en förpackning med Findus sojabönor i frysen. De är perfekta att addera till wok, curryrätter och sallader, för en härlig källa av växtprotein!

Recept på falafel med blomkål och broccoliris

Näringsrik blomkål

Blomkål är en utsökt grönsak som har blivit mer och mer populär, speciellt i samband med ökningen av flexitariankost.

Läckert i vegetariska indiska rätter och tillsammans med ostsås, eller varför inte som ersättare till kött genom att skära i tjocka skivor och grilla eller steka på.

Blomkål är en rik källa av fibrer, vilket vi alla borde sikta mot att äta mer av, samt även vitamin C. Vitamin C har ett flertal olika roller i kroppen. Det bidrar bland annat till en normal energigivande metabolism, ökar järnupptagningen, samt assisterar bildandet av ben, tänder, hud och blodkärl.

Ett viktigt näringsämne helt enkelt! Titta efter receptinspiration med blomkål, spenat och sojabönor i vårt stora receptbibliotek.

Variation är nyckeln – Oavsett säsong

Kom ihåg, frysta grönsaker är lika bra som färska när det kommer till näringsvärde, så det är en god idé att addera till din dagliga kost. Olika grönsaker innehåller olika sorter och mängder av vitaminer och mineraler.

Därför rekommenderar vi att äta en variation av grönsaker varje dag. Bunkra upp hemma med Findus grönsaker, och skapa ditt eget säsongsfria grönsaksland i din frys!