Näringslära och information med Findus

Här har vi samlat information om näring, innehåll och annan information om Findus som varumärke och våra produkter. Har du tänkt på om ärter är nyttigt? Om fryst fisk är lika bra som färsk fisk? Klicka dig in på någon av våra artiklar för att få svar på dessa frågor och fler inom ämnet näringslära!

 

Hälsosam mat

Att äta nyttig, hälsosam och bra mat för både din kropp och vår jord behöver inte vara svårt. Vi på Findus tror på hållbarhet och att mat ska vara något som både är gott och som gör gott. Mår kroppen bra mår också du bra.

Läs mer om hälsosam mat här >>

Torskrygg med ärter och gurka

Findus produkter i en hälsosam och balanserad kost

Våra Findusprodukter passar utmärkt i en hälsosam balanserad kost – vårt sortiment är uppbyggd kring viktiga måltidskomponenter och vår frysta mat har samma näringsvärde som den färska!

Läs mer om hur våra produkter passar in i en hälsosam balanserad kost >>

Vad innebär en hälsosam och balanserad måltid

Det är lätt att komponera en hälsosam och balanserad måltid om du känner till de 3 kärnkomponenterna: grönsaker, stärkelserika kolhydrater och protein!

Här hittar du allt du behöver veta för att kunna komponera dina egna hälsosamma och näringsriktiga måltider >>

Fisksoppa med brödbit

Varför är det viktigt att äta fisk?

Fish taco, fiskburgare och fiskspett

Fryst vs färsk fisk

Fullpackat med näringsämnen för att hålla oss friska, så är fisk en måltid som vi älskar här hos Findus. Eftersom att det finns många olika arter att välja mellan så finns det olika sätt att njuta av fisk – oavsett om den är färsk eller fryst!

Läs vidare för att få reda på skillnaden mellan färsk och fryst fisk och lär dig hur du kan njuta av att äta fisk som en del av en hälsosam kost >>
Panerad fisk och pommes

Hur du tillagar fryst fisk

Med hjälp av Findus kan du enkelt tillaga fryst fisk på en mängd olika sätt.

Ta en titt på vårt breda utbud av recept och måltidsförslag. >>

Vegetariska vårrullar

Findus produkter i flexitarisk kost

Intresset för vegetarisk mat och flexitarisk kost ökar i raketfart och fler vill ha mer vegetariskt på sin meny. Nästan hälften (45 %) av Sveriges befolkning anser sig idag vara flexitarianer. Att vara flexitarian innebär att man byter ut kött och annan mat från djurriket mot gröna alternativ en eller ett par dagar i veckan. Anledningen varierar och kan vara allt ifrån att man tycker det smakar gott eller så har man miljö- eller hälsoskäl. Vissa väljer en grönare livsstil av etiska eller religiösa.

Oavsett anledningen till att man väljer att vara flexitarian passar mycket av vår mat utmärkt i en flexitarisk måltidsplan!

Läs mer om flexitarisk kost här >>

Pojke smakar ärter

Så får du dina barn att äta ärter

Som vuxen är du medveten om hur viktigt det är att äta frukt och grönt. Men vi vet hur svårt det kan vara för barn att förstå att det. Så vad gör du om ditt barn inte vill äta sina grönsaker, eller närmare bestämt ärter?

Här är våra 10 tips för att få dina barn att äta ärter och kickstarta en hälsosam vana för hela familjen >>

Juniorkockarna ger Findus Crispies tummen upp

Få barnen att tycka om fisk!

Det är viktigt att få barnen att äta och tycka om fisk från att de är små, eftersom det innehåller näring som är viktig för dem.

Vi på Findus vill ge dig några tips och råd om hur du får dina barn att tycka om fisk >>

Majskolvar

Höstgrönsaker

Under året ger naturen oss mängder av goda och näringsrika grönsaker, och olika årstider ger olika valmöjligheter. Hösten med sitt svala väder och löv i vackra färger ger delikatesser som sockermajs, pumpa, broccoli och grönkål. Våra Findus-grönsaker är precis lagom mogna och sprängfyllda med näringsämnen och smaker – oavsett årstid!

Låt dig inspireras av våra höstgrönsaker >>