Dela
Dela

Vad innebär en hälsosam och balanserad måltid

Det är lätt att komponera en hälsosam och balanserad måltid om du känner till de 3 kärnkomponenterna: grönsaker, stärkelserika kolhydrater och protein!

Att äta nyttigt behöver inte vara jobbigt. Att komponera hälsosamma och balanserade måltider är förvånansvärt enkelt när man bara kommer ihåg de kärnkomponenter som ska ingå i varje måltid. När man lärt sig komponera sådana måltider är det enkelt att hålla sig till hälsosam och balanserad kost, eftersom nyckeln till en näringsrik kost är mycket variation. Om man äter olika färggranna frukter och grönsaker och en blandning av kolhydrater och proteiner, får kroppen alla näringsämnen som behövs för att hålla den hälsosam.

Balanserad kost ska bestå av 3 nyckelkomponenter: grönsaker, stärkelserika kolhydrater och proteiner. 

Ugnsbakad torskrygg med skånsk senapssås, ångad broccoli och syrad rödlök

Allt börjar med proteiner

För att komponera en balanserad måltid bör vi ha minst en bra proteinkälla. Vi bör alla se till att få i oss tillräckligt med proteiner av hög kvalitet för att hålla oss friska. Proteiner behövs nämligen för att kroppen ska kunna växa, läka och må bra. Våra Findusprodukter innehåller ett brett spektrum av proteiner av hög kvalitet, allt ifrån våra fina torskfiléer till våra laxfiléer. Du vet väl att våra ärter är en utmärkt proteinkälla? De passar bra i alla slags rätter och ger oss ett tillskott av grönsaker och en proteinkick!

Här hittar du alla Findus fiskprodukter >>

 

Pastakökets färdiga rätter

Kom ihåg kolhydraterna!

En balanserad måltid bör även innehålla en rejäl dos stärkelserika kolhydrater. Stärkelserika kolhydrater finns i potatis, pasta, ris, bröd och annan spannmål, till exempel couscous. Allra bäst är det att äta fullkornsprodukter. Att byta ut ditt vita ris mot brunt ris eller vildris ökar inte bara fiberintaget, utan ger också maten en härlig nötig arom!

Det är viktigt att ha dessa stärkelserika kolhydrater i kosten, eftersom de är en viktig energikälla och innehåller ett flertal andra näringsämnen. Prova våra läckra Pastakökets Carbonara i en av veckans måltider!

Fyll din tallrik med grönsaker

Just för att de är så nyttiga bör vi se till att äta frukt och grönsaker. Rekommendationen i Sverige för vuxna säger att intaget av kostfiber bör vara minst 25-35 gram/dag eller cirka 3 gram/MJ. För barn från 2 års ålder gäller ett intag motsvarande 2–3 gram/MJ. Från och med skolåldern bör intaget gradvis öka for att under tonårstiden nå den rekommenderade nivån för vuxna. Därför bör våra måltider innehålla massor av grönsaker så att vi får i oss tillräckligt.

Sikta på att fylla halva tallriken med olika grönsaker. På så sätt kommer du att få i dig en mängd olika vitaminer och mineraler, eftersom olika grönsaker innehåller olika typer och mängder av dessa näringsämnen. Grönsaker kan också sätta färg på en måltid och göra den mer lockande samtidigt som de ger lite extra smak. Findus vill göra det lättare genom att bidra med goda och praktiska grönsaksprodukter som enkelt kan användas i matlagningen. Prova gärna våra söta fina svenska Ebba-ärter, vår hackade spenat eller våra finaste gröna sparrisar.

Frysta grönsaker är faktiskt lika näringsrika som färska!

Här hittar du hela vårt fräscha grönsakssortiment >>

Fisksoppa med torsk, ingefära och lime

Sätt lite extra krydda på maten!

Med denna 3-delade formel för en balanserad måltid kan du inte göra fel! Det är enkelt att piffa upp måltiden med nyttiga tillbehör som till exempel:

  • mejeriprodukter eller mjölkfria alternativ, som en god lättcrèmefraiche-sås eller lite riven ost
  • lite nötter och frön som gör maten knaprig, smakrik och näringsrik
  • örter och kryddor som inte bara ger smak, utan också gör att du behöver använda mindre salt i maten

Använd din fantasi och kreativitet!

Hitta inspiration bland alla våra goda och enkla recept >>