Hälsosam mat

Hälsosam mat

Hälsosam mat - för dig och din kropp

Hälsosam mat – vad innebär det? Just begreppet hälsosam mat innebär nog för de allra flesta mat som är bra både för kroppen och hälsan. Men vad innebär det i praktiken? Det kan exempelvis betyda att man endast vill äta växtbaserat då det är bra både för en själv och planeten. Då kan Green Cuisine vara något för dig! Eller så kanske man vill äta lite balanserat och mat som man mår bra av. Det kan vara mycket frukt och grönt tillsammans med fisk, kyckling och andra typer av magert kött.

Ibland kan det vara svårt att komma på hälsosamma rätter för veckans alla dagar. Vilken tur att vi har en receptgenerator som kan hjälpa dig att planera hälsosam mat för en hel veckomeny. Fler recept på hälsosam mat kan du hitta bland våra vegetariska recept. Vad sägs om Falafel med våra grönsaksblandningar Veggie Sides och hummus? Eller varför inte en smakrik Palak Paneer med hackad spenat?

För att kunna skapa en hälsosam och god veckomeny behöver det vara inspirerande men också enkelt. Försök att piffa till salladen med sötpotatis och något krispigt i form av nötter eller frön. Prova att göra en enkel och snabb grönsakssoppa. Har du tur blir det över till lunch dagen därpå!

För att locka barnen att äta mer grön och hälsosam mat kan ett tips vara att låta barnen vara med i köket och laga middagen. Prova att laga denna smarriga kikärtsburgare på gröna kikärter. Den kommer att göra succé hos hela familjen! Förutom att det ska vara roligt med mat behöver den även vara hälsosam. Hälsosam mat för barn inkluderar exempelvis fisk. Att få barnen att äta fisk är viktigt då fisk innehåller näring som är viktigt för barn att få i sig. Fisk är bra för barn då det innehåller bra fetsyror, är näringsrikt och en viktig proteinkälla. Men att få barnen att äta fisk kan vara en utmaning. Vi har samlat vår bästa tips på hur du får barnen att tycka om fisk.

Något annat som också är bra och hälsosam mat för barn är grönsaker och frukt. Men precis som med fisk kan det vara svårt att få barnen att gilla grönsaker, exempelvis ärter. Här kommer några tips på hur du får dina bärt att äta just ärter:

  • Introducera ärterna succesivt så att de vänjer sig både vid smaken och konsistensen
  • Låt det ta tid
  • Använd ärter i nya, spännande recept som ärtpizza, ärtpasta och till och med ärtglass!
  • Gör middagarna roligare
  • Var kreativ när du lagar mat genom att försöka dölja ärterna eller addera dem i barnens favoriträtt.

Ärtskida och massor av gröna ärter

Generellt är det en utmaning att få barn att äta grönsaker. Ett tips är att försöka göra deras favoriträtter, som exempelvis pizza eller pasta, med grönsaker istället. Det är viktigt att försöka bjuda barnen på grönsaker genom nya och uppfinningsrika sätt !

Hälsosam mat kan helt enkelt se ut på olika sätt för olika människor. Det viktigaste är att du äter mat som får dig och din kropp att må bra!