Näringslära och information med Findus

Här har vi samlat information om näring, innehåll och annan information om Findus som varumärke och våra produkter. Har du tänkt på om ärter är nyttigt? Om fryst fisk är lika bra som färsk fisk? Klicka dig in på någon av våra artiklar för att få svar på dessa frågor och fler inom ämnet näringslära!

 

Hälsosam mat

Att äta nyttig, hälsosam och bra mat för både din kropp och vår jord behöver inte vara svårt. Vi på Findus tror på hållbarhet och att mat ska vara något som både är gott och som gör gott. Mår kroppen bra mår också du bra.

Läs mer om hälsosam mat här >>

Våra Findusprodukter passar utmärkt i en hälsosam balanserad kost – vårt sortiment är uppbyggt kring viktiga måltidskomponenter och vår frysta mat har samma näringsvärde som den färska!

Läs mer om hur våra produkter passar in i en hälsosam balanserad kost >>

Det är lätt att komponera en hälsosam och balanserad måltid om du känner till de 3 kärnkomponenterna: grönsaker, stärkelserika kolhydrater och protein!

Här hittar du allt du behöver veta för att kunna komponera dina egna hälsosamma och näringsriktiga måltider >>

En hälsosam, balanserad kost ska innehålla lämpliga mängder protein, kolhydrater och fetter. Fett har många viktiga uppgifter i kroppen och är en viktig komponent för att sätta smak på maten. 

Lär dig mer om hur du får i dig de nyttiga och bra fetterna genom att äta t ex mer fisk >>

Med våra enkla tips och våra välsmakande och mångsidiga produkter, kommer helgmaten att smaka fantastiskt och ändå vara nyttig för dig, dina vänner och din familj.

Hämta gärna inspiration här >>

 

Varför är det viktigt att äta grönsaker?

Grönsaker är fantastiska – fulla av näringsämnen och de sätter färg och smak på våra rätter!

Här får du veta mer om varför det är så viktigt att äta grönsaker >>

Hur mycket grönsaker ska du äta varje dag?

Här kan du kolla om du äter den rekommenderade mängden grönsaker! >> 

Grönsaker odlas och skördas efter säsong, vilket innebär att tillgången på grönsaker är begränsad vissa tider på året.  Findus frysta grönsaker är därför ett bra alternativ för att få i sig en hälsosam och balanserad kost året runt.

Läs mer om hur vårt sortiment av frysta produkter enkelt ger dig tillgång till smakrika och näringsrika livsmedel av hög kvalitet >>

Spenat, med dess aromatiska smak, är en nyttig och mångsidig grönsak.

Lär dig mer om vad som är den hälsosamma hemligheten bakom den gröna bladväxten >>

Baljväxter är, i likhet med andra hälsosamma växtproteiner som innehåller fibrer, perfekta för en hälsosam, balanserad kost, och innehåller dessutom mängder av andra näringsämnen. 

Därför är baljväxter är en ny viktig måltidsingrediens >>

Oavsett anledningen till att man väljer att vara flexitarian passar mycket av vår mat utmärkt i en flexitarisk måltidsplan!

Läs mer om flexitarisk kost här >>

Det finns en rad olika sätt att tillaga frysta ärter på. Vilket sätt man föredrar beror naturligtvis på vad man är mest van vid.

Här ger vi exempel på några olika sätt att tillaga och njuta av frysta ärter >>

Under året ger naturen oss mängder av goda och näringsrika grönsaker, och olika årstider ger olika valmöjligheter. Hösten med sitt svala väder och löv i vackra färger ger delikatesser som sockermajs, pumpa, broccoli och grönkål. Våra Findus-grönsaker är precis lagom mogna och sprängfyllda med näringsämnen och smaker – oavsett årstid!

Låt dig inspireras av våra höstgrönsaker >>

Vintern, från början av december, genom julhelgerna och de ljusare men kyliga dagarna i februari, har färre grönsaker att erbjuda än andra årstider men det är ändå viktigt att få i sig alla nyttigheter som grönsaker erbjuder. Här på Findus utnyttjar vi varje säsong till max och skördar våra grönsaker när de är på topp och fryser snabbt in dem. Fördelen med Findus grönsaker är att du när som helst på året kan köpa och äta dina favoritgrönsaker – med bevarat näringsinnehåll och hög kvalitet.

Läs mer om frysta grönsaker - alltid i säsong >>

Fisksoppa med brödbit

Varför är det viktigt att äta fisk?

Ät fisk och skaldjur två till tre gånger i veckan rekommenderar Livsmedelsverket. 

Upptäck alla fördelarna med fisk! >>

Hur mycket fisk ska vi äta?

Vi hjälper dig gärna att hitta inspiration till den rekommenderade mängden fisk du bör äta varje vecka >>

Fullpackat med näringsämnen för att hålla oss friska, så är fisk en måltid som vi älskar här hos Findus. Eftersom att det finns många olika arter att välja mellan så finns det olika sätt att njuta av fisk – oavsett om den är färsk eller fryst!

Läs vidare för att få reda på skillnaden mellan färsk och fryst fisk och lär dig hur du kan njuta av att äta fisk som en del av en hälsosam kost >>

I alla europeiska länder rekommenderas att man äter fisk. Fisk spelar nämligen en viktig roll i kosten tack vare sina många hälsovinster.  Man kan utan vidare äta fisk minst två gånger i veckan, och gärna fet fisk en gång av dessa.

Lär dig mer om varför fet fisk är så bra för dig >>

Med hjälp av Findus kan du enkelt tillaga fryst fisk på en mängd olika sätt.

Ta en titt på vårt breda utbud av recept och måltidsförslag. >>

Glöm inte bort att panerad fisk också är fisk. Att äta panerad fisk någon gång i veckan ger trevlig variation i veckans fiskmeny och Findus fiskpinnar är ett utmärkt alternativ som dessutom brukar uppskattas av de yngre familjemedlemmarna.

Upptäck näringsfördelarna med att äta fiskpinnar och lär dig hur man tillagar hälsosamma familjemåltider med fiskpinnar >>

Familj äter ärtpizza och grönsakssoppa

Hur man gör måltider till familjen

En hälsosam kost är väldigt viktigt av flera olika anledningar. Ett barns attityd till mat bildas redan i tidig ålder, och en hälsosam, varierad och balanserad kost är grundläggande för att hjälpa ditt barn att både njuta av mat och att äta rätt. 

Barn brukar gilla ren och enkel mat. Här är några exempel på nyttiga måltider som innehåller fiskpinnar >>

Som vuxen är du medveten om hur viktigt det är att äta frukt och grönt. Men vi vet hur svårt det kan vara för barn att förstå att det. Så vad gör du om ditt barn inte vill äta sina grönsaker, eller närmare bestämt ärter?

Här är våra 10 tips för att få dina barn att äta ärter och kickstarta en hälsosam vana för hela familjen >>

Det är viktigt att få barnen att äta och tycka om fisk från att de är små, eftersom det innehåller näring som är viktig för dem.

Vi på Findus vill ge dig några tips och råd om hur du får dina barn att tycka om fisk >>